5 tips når ansvaret for cybersikkerheten flyttes til hjemmekontoret

Sikkerhet på hjemmekontoret

Fordelene med et fleksibelt arbeidsmiljø er mange – og det samme er utfordringene. Vi er vant til at IT-sikkerheten ligger i trygge hender hos IT-avdelingen, men dette ansvaret flyttes når man setter seg ved hjemmekontorpulten.

Hjemme deler vi filer og samarbeider med ulike digitale verktøy, og ikke sjelden deler vi også nettverk med husholdningens øvrige medlemmer. 

Cyberkriminelle har vært raske med å se potensialet i svake hjemmenettverk, utilstrekkelige sikkerhetsinnstillinger og bristende kunnskap hos medarbeiderne. Foretakene er på sin side mest urolige over tapet av kontroll ved bruk av fildelingstjenester, kritisk datalagring, gjenoppretting og bedriftens policy.

Bekymringene er ikke uten grunn. En ny global undersøkelse fra Barracuda viser nemlig at hele 85% av de foretakene hvor ansatte stort sett jobber hjemmefra har opplevd sikkerhetshendelser. Samtidig fortsetter antallet ransomware-angrep å stige. 

LES OGSÅ: Harmløse e-poster kan være agn for nettfiske

Fem måter å beskytte hjemmekontoret ditt
Når arbeidet flytter hjem må den enkelte medarbeider bli bevvist på sitt ansvar om forhindre cyberkriminelle å lykkes med sine angrepsforsøk. Foretak har ulike retningslinjer og ressurser som sikrer hjemmearbeidet, men de følgende 5 prinsippene gjelder likevel alle former for hjemmearbeid.

  1. Beskytt enhetene dine
    Vær nøye med å oppdatere skrivebordssikkerheten din, f.eks. anti-malware, antivirus og personlige brannmurer. Prioriter også oppdateringer for mobiltelefoner og IoT-enheter. 
     
  2. Sikre alle nettverksapplikasjoner og IoT-enheter
    Endre passordet på hver og en av enhetene dine og søk regelmessig etter oppdateringer. Botangrep mot IoT-enheter har økt med ca. 500% de siste årene. Disse botene utnytter millioner av routere, overvåkingskameraer og andre sårbare enheter. Hvis du ikke holder enhetene dine oppdaterte og endrer fabrikkinnstilte passord, kan de lett bli verktøy i cyberkriminelles hender. 
     
  3. Bruk sterke passord
    Den gjennomsnittlige internettbrukeren har om lag 100 passord å håndtere – og det er blitt ca. 20-25% flere nå enn før pandemien. Derfor kan det være en idé å investere i et passordhåndteringsverktøy (som f.eks. LastPass) som veileder deg for å unngå usikre passord og oppnå full kontroll på dem. 
     
  4. Beskytt innboksen din
    Installer en tjeneste som kan beskytte deg fra skadelige e-postangrep (som f.eks. Barracuda Total Email Protection). Mange e-posttjenester har allerede innebygget beskyttelse, men det beste forsvaret er faktisk en sikkerhetsbevvist bruker. Lær deg derfor å identifisere og forsvare deg mot de vanligste typene av angrep, og rapporter mistenkelige e-poster eller trusler som eventuelt havner i innboksen din. 
     
  5. Sikkerhetkopiér
    Alt på skrivebordet, nettverkslagring eller data i en skyapplikasjon bør sikkerhetskopieres regelmessig. Familiebilder kan være like viktige for deg som dine arbeidsprosjekter eller personsensitiv informasjon, så se til å ha et overblikk over hva som bør beskyttes. Når det gjøres på riktig måte vil sikkerhetskopieringssystemet ditt sørge for at du ikke mister tilgang til viktige data. 

Ønsker du flere sikkerhetstips eller en prat om hvilke løsninger som kan være aktuelle for deg og dine kunder? Ta kontakt med Team Commaxx v/ Jørn Sundal Skau